Palvelupäällikkö Tanja Tanhua: ”Hienointa on löytää ihmisessä asuva hyväntekijä”

04.06.2020 | 

ODL:n diakonia- ja yhteisötoiminnan palvelupäällikkö Tanja Tanhuan tie nykyiseen työhönsä alkoi Facebookissa nähdyn ilmoituksen perusteella. Tanja huomasi ODL:n hakevan vapaaehtoisia, ja ajatteli sen olevan juuri itselleen sopivaa tekemistä yliopisto-opintojen vastapainoksi.

- Kävi ilmi, että ODL:llä oli myös keikkavapaaehtoistoiminnan projektikoordinaattorin paikka auki, ja jotenkin keskustelu kääntyi siihen, olisinko siitä kiinnostunut. Huomasinkin olevani alustavassa työhaastattelussa! Minua jännitti kovin, en kokenut olevani hankeammattilainen.

Myöhemmin puhelin soi, ja Tanja sai paikan. Sittemmin Tanjasta tuli koko diakonia- ja yhteisötoiminnan esimies. Työtään Tanja ”saa tehdä ruusunpunaiset lasit päässä”, mutta siihen kiteytyy myös oma, vahva arvomaailma.

- Saan työskennellä hyvää tekevien ihmisten kanssa. Minulle työssäni ja elämässä yleensä tärkeintä on ihmisten välinen lämpö, empatia, inhimillisyys, läheisenä oleminen. Tämä työ ylläpitää uskoa ja toivoa siihen, että maailmassa oleva hyvä löytää perille. Hienointa on löytää ihmisessä asuva hyväntekijä.

 

Työtä ODL:n ydintoimintojen parissa

Ennen ODL:lle ja vapaaehtoistoiminnan pariin siirtymistään Tanja työskenteli TE-toimistossa asiantuntijatehtävissä. Sielläkin tehtävänä oli ihmisen auttaminen elämässä eteenpäin.

- Olen aina tykännyt tehdä työtä ihmisten kanssa. Ihmisten ohjaaminen oman osaamisensa kehittämiseen oli ja on minulle mielekästä. Yksin kopperossa tehtävä työ ei ole minun juttuni.

Palvelupäällikön työ on laaja kokonaisuus. Työssään Tanja koordinoi vapaaehtoistoimintaa ja toimii esimiehenä ODL:n diakonia- ja yhteistoiminnan hankkeille. Ne ovat ODL:n ydintoimintoja, jotka nojaavat säätiön vahvaan arvopohjaan. 

- Nyt olen kiitollinen aiemmasta hankekokemustani. Ilman sitä olisi hankala olla tässä esimiesroolissa tukemassa muita.

Työhön kuuluu myös varainhankinnan koordinoimista avun tarvitsijoille. ODL kerää avustuksia, joilla autetaan nuoria ja perheitä vaikkapa harrastusmaksuissa.

Parasta Tanjan mielestä ovat konkreettiset muutokset, joita hän on voinut ihmisten elämään tuoda yhyttämällä avun tarvitsijan ja avun tarjoajan.

- Kerran sain esimerkiksi välitettyä vapaaehtoisen avuksi yksineläjälle, joka ei pyörätuolinsa leveyden vuoksi ollut kahteen vuoteen päässyt ulko-ovestaan ulos. Mikä muutos hänen elämänlaatuunsa se oli!

 

”Ihminen ei ole yhtä kuin menneisyytensä”

Tanjan omista, rankoista kokemuksista on ollut hyötyä ihmisten kanssa tehtävässä työssä. Oma biologinen isä ei ollut läsnä tyttärensä elämässä. Aikuisiällä isä löytyi, mutta menehtyi ennen kuin yhteys ehdittiin luoda uudelleen.

- Biologisen isän yhteydenpidon puute on ollut minulle haava. Toisaalta se on tuonut varmuutta ja vahvistusta sille, että olen hyvä tällaisena. Ihminen ei ole yhtä kuin menneisyytensä. Olen joutunut tekemään paljon hyväksymistyötä itseni ja elämän eteen tuomien haasteiden kanssa.

Oman taustansa ansiosta Tanjan on helppo ymmärtää eri taustoista tulevia ihmisiä, ja toimia heidän kanssaan. 

- Elämän lähtökohdat eivät ole tasalaatuiset kaikille. En voi sietää sitä, että kliinisestä asiantuntijaroolista aletaan arvioimaan, miten vähäosainen voisi elää merkityksellistä elämää. Ihminen pitää nähdä sieltä asioiden takaa. On myös muistettava, että meillä jokaisella on vapaa tahto valita sekä asenne että toimintatavat itselle mielekkään elämän rakentamiseksi.  

Vapaa-ajalla musiikki - laidasta laitaan - kuuluu Tanjan elämään: hänet voi löytää niin kuoroharjoituksista kuin Rammsteinin keikaltakin. Myös pianonsoitto on löytynyt uudelleen oman tyttären kautta.

- Sormet eivät enää ole niin ketterät kuin nuorempana, mutta voi miten soittaminen virkistää, kun keho tai aivot ovat väsyneet!



Tanja Tanhua

Palvelupäällikkö, ODL diakonia- ja yhteisötoiminta

Asiantuntija, TE-toimisto (2007-2015)

Sosionomi, Rovaniemen AMK (2000)

Kasvatustieteen kandidaatti, Oulun yliopisto (2019)

Kasvatustieteen maisteri, Oulun yliopisto (08/2020)

Lähiesimiestyön ammattitutkinto, SDO (2020)



Motto: 

Ei voi tietää ennen kuin kokeilee.

 

ODL:n diakonisen toiminnan työntekijät etsivät, tunnistavat ja lievittävät hätää, tavoitteenaan turvata jokaiselle ihmiselle mahdollisuus ihmisarvoiseen elämään. Tässä blogisarjassa tutustumme diakonia- ja yhteisötoiminnan ammattilaisiin.