Mittaaminen, teknologia ja kehosuhde – Älä laihduta -päivä 6.5.2022

05.05.2022 | 

Aktiivisuuden ja palautumisen seuraamisesta ja ruokapäiväkirjasovellusten käytöstä on tullut monelle arkipäivää. Syömishäiriöliitto – SYLI kampanjoi vuosittain Älä laihduta -päivän ympärillä ja tänä vuonna teemalla ”Mittaaminen, teknologia ja kehosuhde”. ODL Liikuntaklinikalla tämä teema tulee usein esiin asiantuntijoiden kuten ravitsemusterapeutin, fysioterapeutin, liikuntafysiologin ja lääkärin käynneillä.

Mittausmenetelmät eivät juuri koskaan korvaa ihmisen omia tuntemuksia siitä, onko omassa itsessään ja kehossaan hyvä olla. Ne ovat ensisijaisesti tukea antavia apuvälineitä. Mittausmenetelmät voivat kuitenkin parhaimmillaan ja maltillisesti käytettyinä tukea tavoitteita ja lisätä elämänhallintaa. Fysiatri ja liikuntalääketieteeseen erikoistuva lääkäri Leena Kurtti

Teknologian avulla voi oppia huolehtimaan paremmin kehostaan. On kuitenkin hyvä tunnistaa, milloin mittaamisesta saatava hyöty edistää hyvinvointia ja kehosuhdetta eikä mittari muutu kehon viestien ainoaksi tulkiksi.

Pakonomaisesti liikkuvat ja itseään kurinalaisesti tarkkailevat ihmiset voivat jäädä ”koukkuun” mittaamiseen. On tärkeä miettiä, mitä mittaustulos tai siinä tapahtuva muutos oikeasti merkitsee itselle ja onko mahdollisesti muitakin arvoja, joita olisi hyvä arjessa tavoitella. Fysiatri ja liikuntalääketieteeseen erikoistuva lääkäri Leena Kurtti

Perinteisempiä mittaamisen menetelmiä kehon näkökulmasta ovat olleet vaaka ja kehon koostumuksen mittaus. Vaa’an lukema tai painoindeksi voivat olla suuntaa antavia mittareita terveydelle, mutta sitäkin tärkeämpää on tunnistaa keholle sopiva paino eli biologinen paino, johon paino asettuu, kun syö, liikkuu ja lepää kehon tarpeita kuunnellen. Energian saannin rajoittaminen liian niukaksi, esimerkiksi laihduttamisen vuoksi, häiritsee elimistön nälkä- ja kylläisyyssignaaleja lisäämällä ruokahalua ainakin väliaikaisesti.

Painonseurannasta voi olla joillekin ihmisille hyötyä, kun taas joillekin siitä on haittaa. Viime vuosina on ollut hienoa havaita, että yhä useammat ihmiset painottavat ruokavalio- ja liikuntamuutosten, ei niinkään painonmuutoksen, vaikutusta hyvinvointiin, jaksamiseen ja terveyteen. Monet ovat kokeneet, että painokeskeinen lähestymistapa ei johda pysyvään lopputulokseen. Laillistettu ravitsemusterapeutti Marja Vanhala

Terveyden edistämisen ja kehosuhteen kannalta on siis tärkeää oppia kuuntelemaan oman kehon viestejä. Mittaamista ja teknologiaa voi käyttää siinä apuna, kunhan tunnistaa suhtautumisensa mittareiden tuottamaan tietoon. Käytänkö mittaamista kehoni kontrollointiin vai hyvinvointini lisäämisen? Katsonko peilikuvaani ystävällisesti vai moittien?


Kansainvälistä Älä laihduta -päivää (International No Diet Day) vietetään 6.5. Päivän tavoitteena on tehdä näkyvämmäksi laihdutuskulttuuria ja siihen liittyviä ilmiöitä, kuten lihavuuden vuoksi syrjimistä sekä lisätä erilaisten kehojen arvostamista. Pohjimmillaan Älä laihduta -päivän tarkoituksena on edistää terveyttä ja hyvinvointia. Vaikka ylipainon vähenemisen terveyshyötyjä ei käy kiistäminen, laihduttamiseen liittyy myös haitallisia piirteitä eikä se useinkaan johda pysyvään painonpudotukseen. Myös tieteellinen tutkimusnäyttö tukee tätä käsitystä. On tunnistettu, että useat laihdutusyritykset voivat johtaa päinvastaiseen lopputulokseen ja lopulta paino voi nousta lähtötasoa korkeammalle.

Laura Heikkilä
laillistettu ravitsemusterapeutti ja tutkija
https://www.oulu.fi/fi/tutkijat/laura-heikkila

Marjukka Nurkkala
laillistettu ravitsemusterapeutti ja tutkija
https://www.oulu.fi/fi/tutkijat/marjukka-nurkkala

 


Kohtuudella
17.09.2021  | Outi Uusimäki
Alku ja loppu
30.08.2021

Mitä sinä osaat?
03.05.2021