Vähemmän suorittamista, enemmän rentoutumista

01.07.2021 | Maija Korpisaari

Poikkeuksellisena korona-aikana useampi meistä on varmasti kaivannut kesälomaa ja arjesta irtautumista. Lämmin ilma tuntuu ehkä tavallista paremmalta, ja kuumuudesta sulava jäätelö maistuu makeammalle. Pitkän ja stressaavan ajanjakson jälkeen hengähdystauko kaikesta tuntuu luksukselta, ja kalenteri alkaa täyttyä sukulaisten ja ystävien tapaamisesta, lomareissuista, mökkeilystä ja muusta hauskasta tekemisestä. Yhtäkkiä huomaakin, että koko loma on varattuna täyteen menoja. Miten tässä näin kävikään?

Muista ottaa aikaa itsellesi

Vaikka loma ja kesänaika on ihana täyttää mukavalla tekemisellä, olisi silti tärkeää löytää aikaa myös palautumiselle. Suomen kesä on lyhyt, ja voi tuntua, että siitä pitää nauttia täydellä teholla. Loman suorittaminen voi kuitenkin kostautua; kun arki taas koittaa, tarvitsisi toisen loman heti lomalta palaamisen jälkeen.

Palautuminen on erityisen tärkeää kokonaisvaltaisen jaksamisen kannalta. Hyvät yöunet, liikkuminen, terveellinen ruokavalio ja ajanvietto läheisten kanssa ovat palautumisen peruspilareita lomassa ja arjessa. Fyysisessä palautumisessa lihakset ja keho palautuvat rasituksesta, kun taas henkinen palautuminen on muun muassa työstä irtautumista ja mielen hyvinvointia. Kun on saanut lomalla levättyä, on työn tekeminen ja arjessa jaksaminen taas parempaa.

Jokainen palautuu hieman eri tavalla, mutta tärkeimpiä muistisääntöjä on tehdä sellaisia asioita mistä itse nauttii. Keksisitkö jotain sellaista tekemistä lomallesi, mikä on juuri sinusta mukavaa? Voisitko ottaa ainakin yhden päivän vain itsellesi?

Ole vain

Palautumista tulisi tapahtua myös silloin kun et ole lomalla, vuodenajasta riippumatta. Arjesta kuuluu nauttia tässä ja nyt, ja rentoutumista tapahtua myös loman ulkopuolella. Jos tilanne sallii, ota hetki aikaa itsellesi ihan vain olemalla. Jätä kiireet ja nauti rauhasta. Nykypäivään kuuluu jatkuvat ärsykkeet ja keskeytykset, mitkä rasittavat aivoja. Mieli saattaa käydä ylikierroksilla, kun arki on kuluttavaa. Rauhoittava oleskelu voi auttaa parantamaan jaksamista sekä keskittymiskykyä, ja laskea leposykettä. Kaupanpäällisenä saatat nukkuakin paremmin.

Voit kokeilla lomasi aikana lukea kirjaa, katsele elokuvia, käy kävelyllä tai iltauinnilla, nuku pitkät yöunet – tai mikä ikinä sinusta tuntuukaan hyvältä. Loman päätteeksi voi miettiä, miten saisin omaan arkeeni näitä ihania asioita, joista nautin lomalla?



Voisin tehdä mitä tahansa enkä kumminkaan tee yhtään mitään. Voi miten hauskaa on tehdä ihan mitä haluaa.

– Mymmeli, kirjassa Muumilaakson marraskuu

 

Maija Korpisaari
tutkija
ODL Liikuntaklinikka

Maija Korpisaari
Maija Korpisaari
Tutkija, FM, palveluohjaaja

Kohtuudella
17.09.2021  | Outi Uusimäki
Alku ja loppu
30.08.2021

Mitä sinä osaat?
03.05.2021
SULJE
Maija Korpisaari
Tutkija, FM, palveluohjaaja
ODL Liikuntaklinikka, ODL Sosiaalinen kuntoutus
050 312 5726
Albertinkatu 18 A
Isokatu 47, 90100 Oulu
 
Kokemus
Maija on koulutukseltaan maantieteilijä ja filosofian maisteri sekä maantieteen, biologian ja terveystiedon aineopettaja. Opettajan työn lisäksi osaamista on karttunut ympäristönsuojelutehtävistä sekä työ- ja elinkeinopalveluista.

Maijan väitöstutkimuksen aiheena on rakennetun ja luonnollisen asuinympäristön piirteiden sekä fyysisen aktiivisuuden vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin ja kuolleisuuteen.