Petri Kuusiniemen työ on surun hoitoa, ja liikunta sille tärkeää vastapainoa: ”Haluan pystyä harrastamaan liikuntaa vanhanakin”

16.10.2020 | 

Oululainen hautauspalveluyrittäjä Petri Kuusiniemi kohtaa työssään päivittäin surua ja surevia ihmisiä. Vaativan työn vastapainona toimii liikunta, jota 38-vuotias Kuusiniemi on harrastanut koko elämänsä. Urheiluvamman sattuessa hän varaa ajan suoraan erikoislääkärille.

- Asiakkaani ovat menettäneet läheisen, joten työkseni käsittelen isoja ja vaikeita asioita. Urheilu vie ajatukset muuhun ja antaa mielelle mahdollisuuden levätä.

Nuorempana kilpapyöräilyä, kuntosalia ja cross fitiä harrastanut Kuusiniemi on viime vuosina innostunut erityisesti juoksemisesta ja alppihiihdosta.

- Halusin parantaa kestävyyskuntoani ja liikkuvuutta erityisesti alppihiihtoharrastustani varten. Pikkuhiljaa kiinnostuin pidemmistä ja pidemmistä juoksumatkoista.

Lonkankoukistajan kipu pysäytti juoksukilpailuun valmistautumisen

Kuusiniemi ilmottautui 55 km maastojuoksutapahtumaan ja lisäsi harjoittelumääriä. Sitten lonkankoukistaja alkoi oireilemaan.

- Vitkuttelin vaivani kanssa, koska en tiennyt, mistä olisin apua saanut. Mietin, menenkö yleislääkärille, mutta vaimo sitten hoksasi, että ODL Liikuntaklinikallahan hoidetaan urheilijoita. Arvelutti kuitenkin, olisinko tavallisena kuntoilijana oikea asiakas urheilulääkärille? Onneksi otin yhteyttä, koska sain heti täsmällisen diagnoosin, Petri muistelee.

Petrin lonkasta löytyneen tulehduksen diagnosoi urheilulääkäri Tiina Nylander.

- Lihasten kiinnityskohtien vaivat ja ärsytystilat ovat hyvin yleisiä kaikenikäisillä aktiivisilla liikkujilla, varsinkin harjoitusmäärien tai -tehon muuttuessa. Alussa tilannetta voi hyvin seurailla muutaman viikon ajan, vähentää harjoittelua, käyttää kylmähoitoa ja ottaa tarvittaessa kipulääkettä. Jääräpäinen treenaaminen kipua vastaan on todella huono idea. Jos ongelma jatkuu, kannattaa hakeutua lääkärin vastaanotolle, Tiina kertoo.

Tiina selitti asian Petrille seikkaperäisesti kuvien kanssa ja ohjasi tämän sitten fysioterapeutti Satu Siirtolan pakeille. Satu kertoo, että vammojen kuntoutus alkaa syiden selvittelyllä eli lihastasapainon ja biomekaniikan arviolla: mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaan kipeytyneen tai vammautuneen alueen kuormittumiseen?

- Kuntoutus on treeniä, jota tehdään kun ei pystytä normaaliin treeniin. Annetaan oireilevan alueen rauhoittua ja samalla erilaisilla harjoitteilla poistetaan syitä oireilun taustalla. Esimerkiksi vahvistetaan heikkoja tai nukkuvia lihasryhmiä, tehdään liikkuvuusharjoitteita, mietitään suoritustekniikkaa. Tärkeää on myös säilyttää hyvä kestävyyskunto. Jos ei oireen vuoksi ole järkevää juosta, kestävyyskuntoa voidaan ylläpitää pyöräilemällä, vesijuoksemalla tai hiihtämällä. Pelkkä lepo kyllä rauhoittaa tulehduksen, mutta samalla lihakset heikentyvät, kestävyyskunto romahtaa ja riski saada uusi vamma on suuri, Satu kertoo.

Petrin kohdalla päädyttiin aluksi korvaamaan juokseminen hetkeksi pyöräilyllä ja samanaikaisesti keskityttiin vahvistamaan juoksemisen kannalta tärkeitä lihasryhmiä.

- Kolmeen kuukauteen en juossut yhtään, mutta lopulta jalka tuntui niin hyvältä, että päätin jatkaa harjoittelua maastojuoksukisaa silmällä pitäen. Satu kyllä toppuutteli ja kehotti etenemään varovasti, Petri muistelee.

Urheiluvamma tulee kello kaulassa

Petrin kisa sujui hyvin, ja uusitun treeniohjelman avulla hän alkoi harjoitella maratonille. Sitten takareidessä alkoi tuntua kipua. Petri juoksi kisan kivusta huolimatta, mutta viikkoa myöhemmin lenkillä takareisi revähti kahden kilometrin juoksun jälkeen.

- Vähän nolona otin jälleen yhteyttä Liikuntaklinikalle. Aivan turhaan, vastaanotto oli jälleen tosi lämmin. Totesimme yhdessä, että vaivat harvoin tulevat kertaheitolla. Kipu on aina merkki siitä, että harjoittelussa teen jotain väärin tai jossain on virheasento, joka kaipaa korjaamista. Itse varmaankin olin jälleen lisännyt harjoittelumääriä liian paljon ja liian nopeasti.

Liikuntaklinkalla tieto siirtyy suoraan lääkärin ja fysioterapeutin välillä. Tiinan ja Sadun yhteistyöllä Petrin jalka saatiin jälleen kuntoon.

- Sadun ohjauksessa kiinnitettiin erityishuomiota jäykkään ”takaketjuuni”, jumissa oleviin reisiini. Kevyt, huoltava liikunta tuntuu aluksi turhauttavalta, kun on keskittynyt harjoittelemaan kilpailumielessä. Nyt jo kuitenkin tiesin, ettei siitä kannata lipsua.

Sadun kanssa kuntouttavaa harjoitteluohjelmaa päivitettiin sen mukaan, miten paraneminen eteni, ja Petri pääsi palaamaan juoksun pariin.

- Klinikalla on kyllä niin kokonaisvaltainen ja asiakaslähtöinen palvelu, että olen kehua retostanut kaikille liikkuville kavereillekin. Jokainen liikkuja on sinne varmasti tervetullut ja asiantunteva apu löytyy vaivaan kuin vaivaan!

Isoja päätöksiä

Aktiiviliikkujana Petri on alkanut pohtia hänelle parhaiten sopivaa liikuntamuotoa, koska juoksu tuntuu rasittavan kroppaa liikaa. Edessä on suuria päätöksiä, ja niiden tekemisessä Petri on päättänyt taas turvautua Liikuntaklinikan luottoasiantuntijoihin.

- Nyt ovat akillesjänteet alkaneet vaivata. Aion soitella Tiinalle ja Sadulle ja käydä vakavan keskustelun siitä, onko juoksu ainakaan näissä määrin enää minun kropalleni oikea laji. Tiedän, että heiltä löytyy rehellinen vastaus ja oikea suositus mahdollisiin muutoksiin.

Liikkumista Petri ei aio lopettaa koskaan.

- Toisen suosikkilajini alppihiihdon parissa näen seitsemänkymppisiä, hyväkuntoisia ihmisiä rinteessä harrastamassa. Siinä on omakin tavoitteeni: en halua vanhana jäädä neljän seinän sisälle, vaan voida hyvin ja harrastaa edelleen lempilajejani.

 

Lue lisää liikuntalääkäripalveluistamme 

Lue lisää fysioterapiapalveluistamme  

Varaa aika Tiinan, Sadun tai muiden asiantuntijoidemme vastaanotolle!