Millaiset on hyvät eväät yön yli vaellukselle (tai pidemmällekin)?

06.08.2020

 

Pitkällä vaelluksella on tärkeää saada riittävästi energiaa, erityisesti hiilihydraatteja ja nestettä. Vaellusruoan pitää myös olla hyvin säilyvää, kevyttä ja tietysti maistuvaa. Ruokaa kannatta varata mukaan mieluummin hieman runsaasti yllättävien tilanteiden varalta. Osan vaellusruoasta voi saada myös luonnosta, esim. kalastamalla tai marjastamalla, mutta niiden varaan ruokailua ei kannata laskea. Juomaveden saa usein ainakin Suomessa luonnosta, mutta on hyvä ennakkoon tutustua oman vaellusreitin juomavesitilanteeseen.

Välipaloiksi ja aamiaistarpeiksi kannattaa varata pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä ja marjoja, suklaata sekä välipalapatukoita, keksejä ja kiisselijauheita. Samoin mukaan kannatta ottaa kuivattua leipää, puurohiutaleita, mysliä tai muroja. Maito- ja proteiinijauheilla saa lisättyä proteiininsaantia ja makua moniin ruokiin. Ensimmäistä vaelluspäivää varten voi ottaa myös valmiita eväsleipiä, kasviksia, tuoreita hedelmiä ja maitovalmisteita, tietysti ilman lämpötilasta ja omasta kantokyvystä riippuen.

Varsinaiset ateriat voi koostaa muistisäännöllä hiilihydraattiosuus + proteiiniosuus + kasvis/ hedelmäosuus. Hiilihydraattiosuus voi olla esim. riisiä, pastaa, perunasosejauhetta, proteiiniosuus kuivattua lihaa tai kalaa, soijarouhetta tai kuivattuja palkokasveja. Kasvis/hedelmäosuus voi olla esim. kuivattuja keittojuureksia tai kiisselijauheesta valmistettu marjakeitto. Myös valmisruokia kannattaa hyödyntää. Erilaiset maustetut pasta-, nuudeli- ja riisiateriat, joihin lisätään vain vesi, ovat käteviä. Vaellukseen erikoistuneista kaupoista saa monia ruokia kuivattuna. Pidempiä reissuja varten voi myös itse kuivattaa ruokia. Lisää makua ruokiin saa esim. kuivatuilla sienillä ja mausteilla tai kuivatulla juustolla. Ensimmäisenä vaelluspäivänä mukaan voi varata myös tuoreita ruokia, esim. makkaraa, tai tehdä ruokatermokseen valmiin keiton.

Ruokavalion ravintosisällöstä ei tarvitse muutaman päivän vaelluksilla huolehtia. Pidempiä vaelluksia varten voi varata esim. monivitamiini-kivennäisainevalmisteen mukaan. Vaelluksella nautitaan luonnosta, hyvästä ruoasta ja seurasta!

 

Marja Vanhala, FT, laillistettu ravitsemusterapeutti